Chyba řidiče je kritickým faktorem u více než 90% nehod vozidel, přičemž nejčastějšími viníky jsou nepozornost a špatné vyhodnocení situace. Nejnovější technologie ADAS (Advanced Driver Assistance System - systém pokročilé asistence řidiče) jsou navrženy tak, aby identifikovaly potenciální nebezpečí a reagovaly na ně rychleji, než může člověk, a následně upozorňovaly řidiče nebo mu pomáhaly při prevenci nebo zmírnění kolize.
Rychlejší reakce než ty naše
Technologie ADAS má potenciál zlepšit bezpečnost na cestách
Vzhledem k tomu, že je každým rokem systémem ADAS vybaveno čím dál tím více vozidel, tento blog se hlouběji věnuje nejběžnějším funkcím ADAS a jejich úloze při zlepšování bezpečnosti silničního provozu snížením četností nehod.
Klíčové prvky technologie ADAS
Komplexní elektronický systém ve vozidle
ADAS není jediná technologie, ale spíše se jedná o zastřešující název pro celý elektronický ekosystém ve vozidle, který poskytuje pomoc během řízení, včetně rozhraní člověk-stroj (HMI – human-machine interface). Klíčové komponenty v ADAS jsou:
1. Senzory
Mezi běžně používané senzory ADAS patří fotoaparáty, ultrazvukové senzory, radarové senzory a Lidar (light detection and ranging – sensory detekce světla a vzdálenosti). Často se nacházejí v předních a zadních náraznících automobilu a bočních zpětných zrcátkách.
2. Software & Data
Pokročilý software se používá k ukládání a zpracování příchozích dat senzorů a k aktivaci hardwaru. Používání strojového učení založeného na algoritmech a umělé inteligence je na vzestupu, což umožňuje samotným vozidlům „rozhodovat“, jak se chovat v různých situacích. Je samozřejmé, že ADAS hraje důležitou roli ve vývoji autonomních automobilů.
3. Procesory
Procesory, na kterých software běží, se nazývají jednotky elektronického řízení (ECU – electronic control units) nebo mikro kontrolní jednotky (MCU – microcontroller units). Protože se často věnují úzkému okruhu úkolů, nárůst aplikací ADAS pravděpodobně také zvýší počet procesorů ve vozidle. Proto výrobci v současné době podporují vývoj softwarových platforem vyšší úrovně běžících na centralizovaných ECU nebo MCU.
4. Ovladače
V závislosti na konkrétním systému ADAS vykonává ovladač rozhodnutí učiněná systémem, např. zobrazit informace na displeji ve vozidle nebo ovládat motor a řízení v případě adaptivního tempomatu nebo pomoci systému udržování jízdního pruhu.
Funkčnost systému ADAS a jeho vliv na bezpečnost
Technologie pomáhá vyhnout se lidské chybě a zabránit nehodě
Několik výzkumných ústavů a univerzit po celém světě zkoumá dopad technologie ADAS na závažnost a četnost nehod na základě policejních zpráv a hlášení pojišťoven, přičemž všechny výzkumy vykazují podobné výsledky. Nejnovější a komplexní studie představuje následující zjištění založené na některých hlavních typech ADAS, z nichž každý zahrnuje více funkcí:
1. Detekce předního nárazu
- Upozornění na přední náraz
- Aktivuje automatické nouzové brzdění
- Zapne brzdový asistent
2. Asistence pro jízdu v pruhu
- Upozornění na opuštění jízdního pruhu
- Spustí asistenci pro udržení v jízdním pruhu
- Snaží se vrátit zpět do jízdního pruhu
3. Detekce mrtvého úhlu
- Upozorní řidiče na pohyb v mrtvém úhlu
- Upozorní na opuštění jízdního pruhu
4. Detekce zadního nárazu
- Automaticky brzdí při couvání
- Zvukem upozorní při couvání
- Upozorní na objekty za vozidlem
Důležitost jednotlivých funkcí technologie ADAS
Různé studie ukazují, že technologie ADAS pomáhá předcházet lidským chybám a předcházet nehodám. Technologie ADAS mohou mít rozdílné funkce v závislosti na jejich výrobci a na generaci použité technologie ADAS. Před objednávkou nového vozidla se proto doporučuje důkladně zkontrolovat všechny bezpečnostní prvky (např. prozkoumat hodnocení bezpečnosti vozu díky společnostem EuroNCAP nebo JDPower) a zahrnout potřebné funkce ADAS jako další volitelnou výbavu, pokud je potřeba. Kromě dodržování nových předpisů a zvýšení bezpečnosti řidičů a ostatních účastníků silničního provozu mohou tyto funkce snížit počet pojistných událostí, oprav a zvýší celkovou bezpečnost vozidla.
Níže uvedený informační graf ukazuje četnost nehod a pojistných událostí na vozidlech s různými technologiemi ADAS ve srovnání s vozidly bez podobných bezpečnostních prvků.