Elektromobily už jsou dnes v mnoha evropských zemích zcela konkurenceschopné s konvenčními automobily, pokud jde o náklady na jejich vlastnění a provoz. Oproti tomu v České republice vyjde elektromobil stále výrazně dráž. Vyplývá to z letošního vydání průzkumu Car Cost Index, který pravidelně zveřejňuje leasingová společnost Drivalia.
Car Cost Index společnosti LeasePlan za rok 2020
Analýza sleduje skutečné komplexní náklady na vozidla střední velikosti. Do výpočtu zahrnuje amortizaci, náklady na palivo, úroveň daňové zátěže, ale i výdaje na pojištění a údržbu. Pro potřeby studie jsou náklady zprůměrovány za první čtyři roky provozu při předpokládaném ročním nájezdu 30 tisíc kilometrů. Letos se do průzkumu zapojilo 18 států včetně České republiky.
Studie ukázala, že elektrická vozidla jsou v současnosti ve většině zkoumaných zemí nákladově konkurenceschopná s benzínovými a naftovými automobily. Pojem „nákladově konkurenceschopná“ je přitom pro účely indexu definován tak, že jde o elektromobily, u nichž výdaje na vlastnění a provoz nejsou o více než 5 % vyšší než u srovnatelných vozidel se spalovacími motory.
Elektromobily střední třídy (segmentu D) jsou podle analýzy plně konkurenceschopné ve 14 zemích: v Belgii, Dánsku, Francii, Irsku, Itálii, Německu, Nizozemsku, Norsku, Portugalsku, Rakousku, Španělsku, Švédsku, Švýcarsku a Velké Británii. Kompaktní elektromobily (segment C) jsou pak zcela konkurenceschopné v 8 zemích: v Itálii, Německu, Nizozemsku, Norsku, Portugalsku, Švédsku, Švýcarsku a Velká Británii.
„Dobrou zprávou je, že náklady na elektrické vozy klesají. Zároveň pozorujeme, že se vyvíjí silný trh s kvalitními ojetými elektromobily. Špatnou zprávou je, že vlády nedokážou zajistit nabíjecí infrastrukturu nezbytnou k uspokojení poptávky na trhu,“ komentuje průzkum Tex Gunning, generální ředitel společnosti LeasePlan.
Česká republika patří mezi země, kde jsou rozdíly v nákladech na elektromobily a na vozidla se spalovacími motory stále značné. Zatímco vlastnění a provoz benzínového vozu u nás podle průzkumu vyjde měsíčně v průměru na 541 eur (14 600 korun) a dieselového vozidla na 570 eur (15 400 korun), v případě elektromobilu jde o 793 eur (21 400 korun). Hlavním důvodem je fakt, že stát u nás nepodporuje elektromobilitu v takovém rozsahu, jako je tomu v jiných zemích.
„Finanční aspekt je spolu s nedostatečnou infrastrukturou pro nabíjení největší překážkou pro rychlejší nástup elektromobility v České republice. Elektromobil si tady pořizují převážně lidé, pro které je takový vůz symbolem jejich osobního postoje,“ říká Peter Tölgyesi, obchodní ředitel tuzemské pobočky společnosti LeasePlan.
Pokud stát přijde se silnější podporou čisté mobility, bude Česká republika podle Petera Tölgyesiho následovat vývoj v západních zemích, kde je zastoupení elektromobilů mnohem vyšší: „Pandemie koronaviru může přechod na elektromobilitu zbrzdit, dlouhodobý trend je ale zjevný a poptávka po elektrických vozidlech bude stoupat i v České republice. Svým zákazníkům chceme přechod na elektromobilitu co nejvíce usnadnit propracovanou nabídkou, která bude zahrnovat nejen financování vozidel, jejich servis, údržbu i všechny související služby, jako je tomu v případě klasického operativního leasingu, ale také součinnost při výstavbě nabíjecích stanic.“
Celkové měsíční náklady na provoz vozu (seřazeno podle výše výdajů na elektromobil)
benzín | nafta | elektromobil | |
---|---|---|---|
Řecko
|
547 €
|
534 €
|
594 €
|
Maďarsko
|
537 €
|
538 €
|
642 €
|
Švédsko
|
643 €
|
655 €
|
646 €
|
Francie
|
598 €
|
633 €
|
654 €
|
Portugalsko
|
651 €
|
672 €
|
686 €
|
Irsko
|
640 €
|
613 €
|
695 €
|
Rakousko
|
685 €
|
672 €
|
718 €
|
Nizozemsko
|
711 €
|
806 €
|
721 €
|
Německo
|
704 €
|
720 €
|
730 €
|
Španělsko
|
603 €
|
609 €
|
730 €
|
Itálie
|
807 €
|
763 €
|
742 €
|
Velká Británie
|
727 €
|
731 €
|
744 €
|
Norsko
|
851 €
|
913 €
|
750 €
|
Česká republika
|
541 €
|
570 €
|
793 €
|
Belgie
|
686 €
|
709 €
|
797 €
|
Dánsko
|
765 €
|
716 €
|
797 €
|
Finsko
|
767 €
|
794 €
|
944 €
|
Švýcarsko
|
960 €
|
925 €
|
949 €
|
Co ještě ukázala analýza LeasePlan Car Cost Index 2020
- Průměrné měsíční náklady na vlastnění a provoz automobilu se v celé Evropě značně liší: v případě benzínového vozu od 537 eur (14 500 korun) v Maďarsku až po 960 eur (25 900 korun) ve Švýcarsku.
- V poměru k HDP jsou celkové náklady na vlastnictví a provoz automobilu nejvyšší v Itálii a Portugalsku, naopak nejnižší v Dánsku a Švédsku.
- Norsko a Švýcarsko jsou nejdražšími zeměmi pro řízení konvenčních automobilů.
- Právě v Norsku vyjdou elektrická auta výrazně levněji v porovnání s tradičními vozy.
- Maďarsko je nejlevnějším místem k řízení benzínového vozidla, zatímco Řecko je nejlevnějším místem k užívání dieselového automobilu.