arrow-downaustriabelgiumcorporateczechdenmarkfinlandfrancegermanygreeceirelanditalynetherlandnorwaypolandportugalspainswitzerlandukbefreecarboxcarclouddrivaliae-goeplushareflexrentmobilitystoremenupictogramright-longfacebookinstagramlinkedinusersweden

Aktuality

EV Roadtrip z Prahy až do Cinque Terre

4 minuty čtení
Sdílet
EV Roadtrip z Prahy a do Cinque Terre.jpg

Dnes bych se s vámi rád podělil o skvělý zážitek z plně elektrické cesty, která celkově měřila 2300 km a během Velikonoc jsem ji urazil za 4 dny. Cílem cesty je nádherné místo Cinque Terre, které je zapsáno na seznamu UNESCO, a už několik let jsem toužil vidět tu neopakovatelnou atmosféru italských městeček.


Čtvrtek 14. dubna 2022

Z práce odcházím v 17.00 hodin, tedy vlastně odjíždím se svojí 4 měsíce starou KIA EV6 s 77 kW/h baterií a pohonem 4x4. V pražské kanceláří máme k dispozici DC nabíječku o výkonu 50 kW, takže celkově dobíjení naší elektrické flotily je velmi pohodlné a rychlé. Vždy se s kolegy dokážeme mezi sebou domluvit a nabíjení probíhá zcela bez problémů. Ve flotile již máme 4 plně elektrická auta. A hlavně, nabíjet není potřeba každý den.

V 21.00 vyrážím z Prahy a nabírám směr na hraniční přechod Rozvadov do Německa. Auto je nabito na 98% baterie a dojezd ukazuje 365 km. Cesta vede po dálnici a co jsem se naučil s plně elektrickým autem, je dodržovat maximální rychlost 130 km/h. Pokud chcete ujet co nejvíce km po dálnici, je to vlastně nutnost. Vyšší rychlost znamená vyšší spotřebu a moje první plánovaná zastávka je po 150 km u E.ON nabíjecí stanice o výkonu 175 kW na hranicích s Německem. KIA EV má jednu velkou výhodu, a to je 800V architektura nabíjení a tím pádem se dokáže dobíjet i výkonem přes 200 kW. Dobíjení trvalo přesně 20 minut a mám nabito na 80% s dojezdem 276 km.

23.30 odjíždím od nabíječky a plánuji dojet až za Mnichov k IONITY nabíjecí stanici Holzkirchen. Cesta mi zabrala 2,5 hodiny, měřila 255 km a k nabíjecí stanici jsem přijel s 5% baterie a dojezdem 19 km. Na co si bude muset každý řidič EV vozů zvyknout, je opravdu plánovat a hlavně věřit svému autu. Já už mu věřím, i když si někdy občas nechávám nějakou rezervu, samozřejmě. Německo má výhodu neomezené rychlosti, ale jak už jsem psal na začátku, 130 km/h je limit, který se s EV autem nevyplácí překračovat, protože spotřeba se dokáže vyšplhat lehce nad 27 kWh/100 km a při dálkové cestě se vždy snažíte o úspornou cestu.

Kia charging - Ionity station.jpg

IONITY nabíječky - Tato síť je aktuálně nejlepší variantou pro cestování po Evropě. Samozřejmě infrastruktura se velmi rozšiřuje, ale množství různých poskytovatelů cestování moc neusnadní. S Ionity máte pouze jednu aplikaci v telefonu a pokud si zaplatíte jejich měsíční předplatné, budou vám účtovat pouze EUR 0,35 za kW. A to je aktuálně jedno z nejlevnějších nabíjení v Evropě na Ultra Fast nabíječce. Výkon až 350 kW je unikátní a KIA EV6 z něj dokáže využít rychlost až 239 kW (vlastní zkušenost). Ovládání je velmi snadné a k zahájení nabíjení stačí pouze autorizace platební karty v telefonu a několik kliknutí v aplikaci.

Ionity_charging_app2.jpg

Ve dvě hodiny ráno vyrážím směr Brenner na jedno z nejfrekventovanějších nabíjecích IONITY míst v Evropě. Pokud tudy pojedete během letní sezóny a přes den, určitě se této nabíjecí stanici vyhněte. Bude plno a budete čekat. Hned vedle parkoviště je Outlet centrum a nápad spojit nabíjení s nákupem bude mít dalších 50 řidičů. V noci a ve všední den je zde prázdno. Zahajuji nabíjení a protože už jsou skoro 4 hodiny, sklopím si sedadlo a na 42 minut usínám. Nabíjím zde záměrně dlouho, abych dosáhl 100% baterie. Další úsek trasy měří 300 km a to je limitní vzdálenost pro moje auto.

Profil trasy ovlivní i spotřebu. Cesta Brennerem směrem do Itálie je ale pro EV vozy velmi vhodná a na trase mezi nabíječkami dosáhnu spotřeby 19,5 kWh/100 km. Fantazie. Řídit přes noc není zrovna lehká disciplína, takže hodina spánku u prvního Autogrillu na trase je celkem nutnost. Pozitivní na tom je, že v 7 hodin ráno, kdy odjíždíme, už je otevřeno a dostanete to nejlepší kafe na světě.

Poslední nabíjecí zastávkou je IONITY Carpi, kde jsme se zastavili na 28 minut a mohli jsme pokračovat. Přemýšlel jsem, jestli se dopoledne zastavím v Modeně ve Ferrari Muzeum, ale nakonec jsem zvolil variantu pokračovat rovnou do města La Spezia, které je cílem mojí cesty. Italské dálnice jsou drahé a plné, ale v Itálii se jim nevyhnete.

Tři dny strávené na Italské riviéře procházkami mezi vesničkami v Cinque Terre jsou nezapomenutelné a určitě stojí za to je navštívit. Cesta zpět vedla kolem Florencie, Modeny, Innsbrucku, Mnichova. Celkově to zabralo 12,5 hodiny, včetně nabíjení, a neděle před Velikonočním pondělím byla dobrou volbu, kdy byl na silnicích celkem ještě klid.

   
EV Roadtrip image_17.webp EV Roadtrip image_26.webp

 

Základní fakta:

Ujetá vzdálenost:
2 300 km

Celkový čas nabíjení:
cesta tam 20+28+42+28 (1:58 minut)
cesta zpět 29+17+32+26+28 (2:12 minut)

Náklady za nabíjení:
157,94 EUR (pouze IONITY) + v ČR E.ON (EUR 12,48)

Průměrná spotřeba vozu:
23,1 kWh/100 km (90% dálnice)

Křivka nabíjení – jedním z nejdůležitějších faktorů při dlouhých cestách je křivka nabíjení daného modelu. Například KIA EV6 se po několika minutách dokáže nabíjet rychlostí až 239 kW do 60% baterie. Posléze výkon klesne k 130 kW a drží si to až do 80 % stavu baterie. Po dosažení této hodnoty již při delších cestách nemá moc smysl dále pokračovat v nabíjení. Výkon klesne na nízkou úroveň a doba potřebná pro 100 % kapacitu baterie je příliš dlouhá.