arrow-downaustriabelgiumcorporateczechdenmarkfinlandfrancegermanygreeceirelanditalynetherlandnorwaypolandportugalspainswitzerlandukbefreecarboxcarclouddrivaliae-goeplushareflexrentmobilitystoremenupictogramright-longfacebookinstagramlinkedinusersweden

Aktuality

Jak globální nedostatek polovodičů ovlivňuje dodávky vozidel

4 minuty čtení
Sdílet
Fleet header - no people 2.jpg

Poptávka po nových vozidlech se začíná zvedat, ale celosvětový nedostatek důležitých komponentů potřebných k jejich výrobě pravděpodobně naruší dodávky po většinu roku 2021. Přinášíme vám informace, které potřebujete vědět.


Co jsou to polovodiče a jak se využívají v osobních a užitkových automobilech?

Polovodiče jsou základem paměťových a procesorových čipů, které se nacházejí téměř v každém elektronickém zařízení, přičemž jejich celosvětový trh rychle roste. Podle Asociace polovodičového průmyslu (Semiconductor Industry Association, SIA), dosáhly celosvětové tržby v roce 2020 $439 miliard (9,2 bilionů Kč) [1], což znamená, že se tržby za posledních 20 let více než zdvojnásobily [2].

Automobilový průmysl se stále více spoléhá na polovodiče, které stojí za některými z nejvýraznějších trendů v nových vozidlech. Polovodiče vyžadují veškeré propojené informační a zábavní systémy, senzory pro bezpečnostní a asistenční funkce a stejně tak i výkonová elektronika pro elektrické a hybridní pohony. Podle společnosti Deloitte bude elektronika do roku 2030 tvořit polovinu nákladů na nové vozidlo [3]. Jen u polovodičů se předpokládá, že do té doby jejich cena na vozidlo dosáhne $600 dolarů (12.600 Kč), zatímco v roce 2013 to bylo $312 (6.552 Kč) na vozidlo.

Proč u polovodičů dochází ke globálnímu nedostatku?

Nástup pandemie Covid-19 vyvolal v automobilovém průmyslu nebývalé turbulence. V době vrcholu pandemie zastavila omezení, jejichž cílem bylo omezení šíření viru, výrobu v 90% všech továren na výrobu vozidel a automobilových součástek v Číně, v Evropě a v Severní Americe [4]. Spolu s uzavřením showroomů klesly registrace nových vozidel v Evropě během prvních šesti měsíců roku téměř o polovinu [5].

Výrobci automobilů v reakci na to výrazně omezili nákup polovodičů, zatímco poptávka po domácích počítačích, hrách a zdravotnických produktech prudce vzrostla. Když výrobci polovodičů znovu zahájili omezenou výrobu, omezený objem, který byl k dispozici, byl již prioritně určen na jiné účely [6], což vedlo k omezení dodávek spolu s tím, jak na automobilovém trhu došlo ve třetím čtvrtletí k oživení [7]. Poptávka po technologiích založených na polovodičích roste, ale nabídka s ní nestíhá držet krok.

Problém se ještě zhoršuje tím, že pouze pět výrobců dodává polovodiče automobilovému průmyslu a dva z nich – NXP [8] a Infineon Technologies [9] – museli v únoru během zimních bouří zcela pozastavit výrobu ve svých závodech v Texasu. Neexistuje žádná rychlá náprava - SIA tvrdí, že polovodičové továrny budou mít až 26 týdnů na to, aby dodaly objednávky zákazníkům [10].

Jak ovlivní nedostatek polovodičů dodávky vozidel?

Automobilový dodavatelský řetězec je odstupňovaný a polovodiče jsou součástí podsystému vozidla - například displeje, informačního a zábavního systému nebo různých senzorů. V nejlepším případě by nedostatek mohl způsobit nedostupnost některých úrovní výbavy nebo některé volitelné výbavy. V horším případě by mohl zastavit výrobu celé modelové řady. Je to nezvyklá výzva pro odvětví, které nemá tendenci držet velké zásob.

Společnost AutoForecast Solutions předpokládá, že nedostatek polovodičů sníží v roce 2021 výrobu vozidel až o 202 000 kusů, přičemž čtvrtina tohoto nevyrobeného objemu připadne na Evropu [11]. Evropské průmyslové sdružení ACEA očekává, že omezení dodávek budou přetrvávat až do třetího čtvrtletí roku 2021, což povede k "výrazně nižším" objemům výroby a zpožděným dodávkám po zbytek roku [12]. K tomu dochází mimo jiné také proto, že opatření zamezující blízký kontakt osob ovlivňují i zaměstnance v továrnách v celém dodavatelském řetězci.

Předpovědi výrobců se ovšem liší. Ford očekává v prvním čtvrtletí pokles výroby o 10-20% [13], kdežto Volkswagen uvádí, že se to týká vozidel na platformě MQB [14], která je široce používaná v celé modelové řadě. Nissan [15] a Honda [16] pozastavily výrobu ve Velké Británii s odkazem na problémy s dodávkami, zatímco Daimler [17] opatrně předpokládá, že může do konce roku dohnat objem ztracený v prvním čtvrtletí.

Společnost Toyota, která se výrazně vymyká, si zajistila objem polovodičů na několik měsíců dopředu a je přesvědčena, že výroba nebude ovlivněna [18].

Co můžu udělat pro to, aby se zpoždění minimalizovala?

Trh s polovodiči je nadále velmi proměnlivý a ovlivňuje ho celosvětová poptávka a měnící se trendy v oblasti spotřební elektroniky [19]. Do té doby by měli odborníci na vozové parky a fleet manažeři zvážit následující skutečnosti:

  • Plánujte dopředu - podívejte se dopředu na plán nákupu vozidel v tomto roce a přehodnoťte běžné časové plány. Promluvte si se svým account manažerem v LeasePlanu o cyklu výměny v roce 2021, abychom mohli podpořit vaše potřeby v závislosti na vývoji situace. Výrobci nám doporučují, abychom zadávali objednávky dříve než bývalo běžné.
  • Zvažujte alternativy – sehnat některé modely, úrovně výbavy nebo vybavení může být obtížné. Existují jiná vozidla, která odpovídají vašim potřebám?
  • Objednávejte včas - někteří výrobci vozidel upřednostňují fleetové zákazníky, ale počítejte s tím, že dodací lhůty budou delší než obvykle, a objednávejte včas, abyste zmírnili dopady zpožděných dodávek.