Automobilka Tesla není v segmentu elektroaut neporazitelná. Ani technologicky, ani v prodejních číslech. Loni sice dominovala celkovým prodejem elektromobilů včetně hybridů, celková čísla ale klesají. Pokud by šlo jen o Evropu, její podíl se smrsknul z 29 % v roce 2019 na loňských 13 %. A kdybychom vzali jen poslední čtvrtletí loňského roku, Volkswagen globálně vyhrál v poměru 191 tisíc prodaných vozů proti 183 tisícům vozů od Tesly.
Lubomír Heger
Klíčové je ovšem slovní spojení “včetně hybridů”. Tesla žádné hybridy nevyrábí. Pokud bychom vzali v potaz jen čistě elektrické vozy, nemá Tesla se světovým podílem 23 % konkurenci. A ještě nějakou dobu náskok neztratí. Před dostavbou je jedna z největších továren na světě, takzvaná továrna Giga Berlin, která bude v příštích letech chrlit obrovské množství baterií a půl milionu vozů (převážně Tesly modelu Y) ročně.
Příští bojiště – software
Samotný fakt, že Tesla musí vůbec něco stavět, je obrovskou konkurenční nevýhodou proti Volkswagenu. Jeho továrny už dávno stojí, jsou plně vybaveny a chrlí 10 milion automobilů ročně, tedy dvacetkrát více než vyprodukuje Tesla.
Pokud jde o investice a vývoj, má Volkswagen oproti Tesle co dohánět. Jeho novému modelu ID.3 se sice dostává všeobecné chvály a mladší střední třída si jej ve velkém objednávala online i během covidové pandemie, kdy automobilový trh stagnoval. Zaostává ovšem za Teslou v kapacitě baterií (tedy dojezdem) a hlavně v software. Nemá standardní autopilotní balíček, který obsahuje smart navigaci a umí se např. sám řadit z pruhu do pruhu. Nemůže se pochlubit něčím, jako je Smart Summon – díky této funkci si může řidič přivolat Teslu z parkoviště, která jako dálkovou kontrolu pro navigaci použije jeho vlastní mobilní telefon. Software se tak stane příštím bojištěm, na němž se Volkswagen a Tesla budou prát o světovou nadvládu.
Pokud o řízení auta značky Tesla tajně sníte, možná vás překvapí, že když si ji pořídíte na operativní leasing, bude vás stát jen 23 252 Kč bez DPH měsíčně. Luxusní auta se na operák vyplatí.
Nový dojezdový rekord
Co se týče samotného dojezdu, Tesla bude již brzy poražena. Rekordmanem Tesly je Model S Long Range, který podle standardních měření zvládne dojezd 595 kilometrů. Něco takového se zdálo nepřekonatelné. Dokud nepřišel prototyp BMW i4, který se na trhu objeví už letos. Jeho dojezd činí 597 kilometrů, což je sice jen o fous lepší, ale i tak je to rekord. A BMW má spoustu dalších velkých plánů.
Benzín, nafta, LPG, elektřina nebo hybrid. Postavte si vaši firemní flotilu přesně podle vašich představ. Dejte nám vědět, o čem sníte, a my vám to pomůžeme nastartovat.
Sázka GM
Budoucí konkurencí, která se často v souvislosti s Teslou nezmiňuje, by mohla být i největší americká automobilka General Motors. Způsobem, který by jen tak někoho nenapadl. Mohla by totiž přeskočit celou jednu éru a vsadit rovnou na dalekou budoucnost. General Motors sice není se svými aktuálními modely Volt a Bolt pro Teslu žádnou konkurencí, ale koupil systém autonomního řízení Cruise a společnost pro sdílenou jízdu Lyft. Jeho cílem je vůz označovaný jako Origin – samořiditelné elektrovozítko pro sdílenou jízdu, do něhož se vejdou čtyři pasažéři a velmi snadno jízdu zahajují i ukončují.
Víme snad už dnes, kam se budou ubírat zákaznické preference po roce 2030? Co když se vlastnictví vozu stane prostě jen obstarožním konceptem a služby jako operativní leasing se stanou hudbou budoucnosti. GM třeba uzřelo budoucí časy, kdy dojde k úplné změně paradigmatu. Tím pádem by se GM ostré konkurence ve vývoji elektrovozidel nemusel zas tak trápit. Prostě přeskočí celou jednu fázi vývoje a Tesle ukáže zadek svého vozu.