Elektromobily si konečně našly cestu také na české silnice. Debata o tom, jak je efektivně provozovat a starat se o ně, je tedy namístě. Nejdražší (a tudíž i nejcennější) součástkou elektromobilu je lithium-iontová baterie. Výrobní náklady akumulátorů sice za posledních deset let klesly asi desetkrát a experti odhadují, že pád bude nadále pokračovat, ale i tak se cena nových článků bude nejspíš stále pohybovat vysoko nad hranicí 100 tisíc korun. Nemluvě o ekologických dopadech výroby a následné likvidace vysloužilých baterek. Pokud jste šťastnými vlastníky elektromobilu, jistě se vám bude hodit následujících pár rad, jak životnost akumulátoru prodloužit.
Klíčová je teplota baterie elektromobilu
Baterie elektromobilu jsou velmi citlivé jak na vysoké, tak i příliš nízké teploty. Oba extrémy jim škodí a vedou k degradaci lithium-iontových článků. V létě proto vyhledávejte spíš parkování ve stínu nebo v podzemní garáži, kde na vůz nebude pražit slunce a na články nebude sálat horko z rozpáleného asfaltu (většina výrobců umísťuje baterie k podvozku). Podobná pravidla platí i v zimě. Většina automobilů disponuje systémy na automatické vyhřívání baterií, aby články nepromrzly. Nejen že to zkracuje jejich životnost, ale akumulátory se v chladu i rychleji samovolně vybíjejí. Problém ale nastává, když v článcích zbývá příliš málo energie na výhřev nebo když auto zůstane na mrazu zcela vybité. Pokud elektromobil podporuje funkci předehřátí baterie a rekuperačního zařízení, rozhodně ji v zimě před jízdou využívejte. Baterie zahřátá na správnou provozní teplotu výrazně efektivněji hospodaří s naakumulovanou energií a podává lepší výkony.
Baterie elektromobilu nabíjejte s rozumem
Tím se dostáváme k doporučenému dobíjecímu cyklu baterií. Podobně jako u osobní elektroniky, jako jsou telefony, tablety nebo notebooky, tak i u elektromobilů s lithium-iontovými články se důrazně nedoporučuje vybíjet akumulátory úplně nadoraz. Do zásuvky byste jej měli připojit, pokud kapacita klesne zhruba k 15 až 20 procentům. Také byste ale neměli příliš často nabíjet akumulátor na 100 procent. Ideální provozní rozpětí pro co nejdelší životnost baterie je mezi 20 a 80 procenty. Navzdory stále populárnějšímu trendu rychlonabíječek se také doporučuje „tankovat proud“ spíše pomaleji.
Rychlé nabíjení bateriím v elektromobilech, stejně jako třeba v telefonech, nesvědčí, protože akumulátory se přehřívají. Samozřejmě, pokud vyrazíte občas na delší cestu po Česku nebo k moři do Chorvatska (i tam se dá navzdory rozšířeným mýtům už s elektromobilem pohodlně dojet), je volba rychlé nabíjecí stanice logická. V běžném provozu ale preferujte spíš pomalejší dobíjení přes noc. Navíc i počet nabíjecích cyklů hraje u elektromobilů velkou roli. Pokud tedy denně spotřebujete třeba 20 % akumulátoru, nabíjejte jednou za 3-4 dny.
Méně součástek, méně problémů
Ačkoliv logistika okolo správného dobíjení může znít složitě, věřte, že vlastnictví elektromobilu vás naopak spousty starostí může i zbavit. Elektromobily mají obecně mnohem méně součástek než vozy se spalovacími motory.
Obejdou se například bez převodovky, mají podstatně jednodušší motory a obecně disponují menším počtem pohyblivých součástek. Nemusíte tak myslet třeba na doplňování oleje. A pokud auto půjčíte kamarádovi nebo rodinnému příslušníkovi, nestane se, že by místo dieselu natankoval benzín a naopak.
Elektromobil je navíc mnohem jednodušší na řízení, jízda s ním je plynulejší, a pokud máte správný kabel, nabijete ho v podstatě kdekoliv, kde je k dispozici elektrická zástrčka. U těchto vozidel ale zároveň platí, že každý model se může chovat jinak a může mít jiné optimální provozní podmínky. Trh s elektromobily se teprve rozvíjí a výrobci hledají nejlepší cesty k tomu, aby vozy podávaly obdobné výkony jako ty se spalovacími motory. V případě údržby se proto důkladně držte pokynů výrobce, a i když je v autech méně mechanických součástek, které se mohou pokazit, nepodceňujte pravidelné návštěvy autorizovaného servisu.