Konečně jste si pořádně osvojili novinky v silničním provozu, které vešly v platnost loni v lednu, a je tady další várka změn. Doufáme, že tyhle změny budou k lepšímu a přispějí k většímu komfortu řidičů, chodců i cestujících. Podívejte se, co je nového.
1. Větší pravomoc obecní i městské policii
Bez součinnosti Policie České republiky mohou nově strážníci řešit například přestupky, které souvisejí s neoprávněným využitím vyhrazeného jízdního pruhu.
2. Kratší promlčecí doby proti obstrukcím
Doba, po kterou se vedlo přestupkové řízení, se nově nebude započítávat do promlčecí lhůty u přestupku provozovatele vozidla. Tato doba se také nebude započítávat do promlčecí lhůty u přestupku řidiče. Nová legislativa bojuje proti obstrukcím a „přehazování“ mezi jednotlivými řízeními.
3. Integrovaný záchranný systém může šlápnout na plyn
Nově totiž mohou jeho vozidla jezdit i vyšší rychlostí než 80 km/h, aniž by musela mít zapnuté výstražné majáky. Budou se tak moci rychleji vrátit na základnu a být připravena k dalšímu zásahu.
4. Novinky v bodovém systému
Pokuta a dva body dolů navíc nově čekají na řidiče, kteří budou neoprávněně parkovat „na invalidech“. Stejný postih dostanete také, když zneužijete parkovací průkaz osoby se zdravotním postižením.
5. Do traktoru i s řidičákem skupiny C
Traktor nově můžete řídit i s „céčkem“, nemusíte tedy mít průkaz skupiny T, který byl potřeba doposud.
6. Řidičská oprávnění AM a B1 v souladu s unijním právem
U dvoukolových a tříkolových vozidel je řidičské oprávnění AM nově nutné až pro řízení vozidel s konstrukční rychlostí více než 25 km/h – pro řízení pomalejších vozidel řidičské oprávnění nebude potřeba (dosud žádný spodní limit stanoven nebyl, a proto bylo řidičské oprávnění potřeba k řízení jakkoli pomalého vozidla odpovídajícího ostatním parametrům).
S řidičským oprávněním AM bude možné řídit také čtyřkolky s výkonem motoru až do 6 kW (dosud to byly maximálně 4 kW). S řidičským oprávněním B1 bude možné řídit také terénní čtyřkolky s jakkoli výkonným motorem (dosud to bylo maximálně 15 kW).
7. Větší bezpečí pro cyklisty
Nově je při předjíždění cyklisty potřeba držet bezpečný boční odstup, nejméně 1,5 metru.
8. Výjimka pro cyklisty
Od nového roku už cyklisté nemusí užít jízdní pruh pro cyklisty, vyhrazený jízdní pruh pro cyklisty, stezku pro cyklisty nebo v křižovatce vymezený prostor pro cyklisty, pokud by tím mohla být ohrožena bezpečnost nebo plynulost provozu na pozemních komunikacích.
9. Žádný alkohol na „beerbiku“
Nově také nesmí lidé, kteří řídí tzv. pivní kola, požívat alkohol ani návykové látky.
10. Snazší parkování pro poskytovatele domácí zdravotní péče
Nově dostanou od ledna možnost označovat vozidla speciálním označením i někteří zdravotničtí pracovníci poskytující domácí péči. V naléhavých případech jim to usnadní parkování. Doposud mohli toto označení mít lékaři vykonávající návštěvní službu.
11. Nový průkaz vůdce plavidla online
V roce 2022 již bude možné elektronické podání žádostí o vydání nebo výměnu jakéhokoliv průkazu vůdce malého a rekreačního plavidla v případě jeho ztráty či odcizení.
12. Větší pravomoce obcí při odstraňování vraků
Obce mohou nově iniciovat řízení o odstranění vraku z veřejně přístupné účelové komunikace. Dosud měl tuto možnost pouze vlastník pozemní komunikace.
13. Vyšší pokuty za neochotu nechat se zvážit
Příliš těžké náklady poškozují silnice. Proto má Celní správa pravomoc zvážit vozidlo. Týká se to především kamionů a náprav. Pokud řidič nízkorychlostní kontrolní vážení odmítne, navyšuje se od 1. ledna horní hranice sazby pokuty ukládané příkazem na místě z 30 tisíc korun na sto tisíc korun.
14. Kamiony si připlatí za další silnice I. třídy
Od poloviny roku 2022 budou vozidla nad 3,5 tuny platit mýto i na dalších 380 kilometrech silnic I. třídy. Mezi úseky, na kterých by se mělo začít platit mýto, patří například silnice z Jihlavy na Hatě nebo z Jihlavy do Havlíčkova Brodu.
15. Za bezpečnější železnici
Na začátku února vejde v platnost novela zákona o drahách. A půjde hlavně o bezpečnost. Mimo jiné také norma obsahuje institut, skrze který bude možné efektivně sledovat, jestli směny strojvedoucích nejsou delší, než by měly.
Zdroj: Ministerstvo dopravy